کارشناس :

09121490460

ساعات کاری :

8.00 - 19.00

جستجو کردن

لوله مانیسمان بدون درز

لوله مانیسمان بدون درز

لوله مانیسمان بدون درز

لوله مانیسمان بدون درز فولادی به دو نوع تقسیم می شوند. لوله های درزدار و بدون درز. لولۀ سیاه بدون درز که نوعی از لوله های فلزی است که طی فرآیند تولید لوله مانیسمان بدون درز از هیچ گونه درز جوشی استفاده نمی کند. اصطلاح علمی این لوله «سیم لس» است. لوله مانیسمان بدون درز در طی فرآیند تولید از روش های جوش استفاده نمی کند. لوله مانیسمان بدون درز دارای مقاومت بالایی است و برای انتقال آب ، نفت و گاز بسیار استفاده می شود.

ابعاد استاندارد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان با سایز نامی قطر(NPS) و رده ضخامت (SCHEDULE) معروف هستند. در همه ابعادی تولید می شود اما بیشتر در طول ۶ متر موجود هستند. لوله مانیسمان بدون درز در ایران تا ۲۴ متر تولید می شود اما در سایر کشورها از جمله آمریکا تا سایز ۴۲ متر نیز لوله مانیسمان بدون درز تولید می شود. استاندارد ابعادی و وزنی لوله های بدون درز مانیسمان نیز مطابق ASME B36.10 و ASME B36.19 تعیین می شود.

ضخامت لوله مانیسمان

ضخامت لوله مانیسمان بدون درز در رده های ۲۰ ، ۴۰ ، ۶۰، ۸۰ ،۱۲۰ و ۱۶۰ است. منظور از ضخامت دیواره لوله است. از لوله بدون درز با ضخامت ۲۰ را بیشتر برای گازکشی داخل ساختمان که به صورت توکار قرار می گیرد ، استفاده می کنند. این که از لوله مانیسمان رده ۲۰ استفاده می شود به این دلیل است که نظام مهندسی استفاده از لوله مانیسمان بدون درز را برای ساختمان های ۵ طبقه اجبار کرده است. این لوله ها به دلیل نداشتن درز در هنگام زلزله یا نشست ساختمان، لوله مانیسمان بدون درز آسیب کمتری می بینند و لوله مانیسمان بدون درز ترک یا شکاف نمی خورند. باید بدانید که دمای کار با این لوله ۷۵ درجه سانتی گراد است.

از لوله مانیسمان بدون درز رده۴۰ برای برج ها و آتش نشانی ها استفاده می کنند. اما از ضخامت ۴۰ به بالا حساسیت و مقاومت بیشتر می شود و به همین دلیل در صنایع پتروشیمی ، نیروگاه ها و… لوله مانیسمان بدون درز از ضخامت های بالا برای مقاومت بیشتر و تحمل بالاتر استفاده می شود. دمای حین کار با لوله مانیسمان بدون درز ن ۴۰ حدود ۹۰ درجه سانتی گراد است.

اشتراک گذاری مقاله :

مقالات مرتبط